Jada.. Det skulle jo bare mangle... I over et år så har jeg vært flink (selvfølgelig skeier en ut i blant men..) Jeg har spist grunnleggende sunt og stort sett holdt meg til lørdagsgodt.. Fram til jeg ble gravid i fjor høst så gikk jeg MYE på tur og gikk litt ned i vekt, men langt fra så mye som man kunne forvente ut i fra innsatsen.. Nå har det blitt mindre bevegelse da pga lavt energinivå, oppkast og etterhvert bekkenløsning, men vi spiser jo bare wok: fisk på mandag, kyllingwok og svinewok med masse grønnsaker tirsdag til fredag, fast meny.. Brød, melk, juice, magert pålegg til frokost og kvelds.. Og så har det blitt en del linfrø i minimalt med yoghurt i det siste av ehm.. grunner dere ikke trenger å settes inn i.. hehe. Uansett.. Før graviditeten så dukket det altså opp både det ene og det andre, hormonforstyrrelser, lavt stoffskifte, høyt kolesterol, lett forhøyet blodsukker og tegn på insulinresistens.. I tillegg til mine vanlige plager med allergi og astma.. Så det begynner å balle på seg med medisiner nå da.. Blodsukkeret så mye bedre ut første del av svangerskapet, men da fikk jeg jo ikke i meg noe og kastet opp hele tiden, så kanskje logisk i grunn.. Siste 5-6 ukene har jeg gått opp igjen i vekt etter å ha gått ned 8 kg. Og må innrømme at på de ukentlige treffene hver onsdag, Barm-i-magen, så har jeg spist en isshake.. Det var liksom lyspunktet det da i uka... Nå blir det ikke mer isshake på meg!

For etter å ha fått sukker i urinen, og derfor tatt glukosebelastning, viser det seg at jeg også har fått svangerskapsdiabetes.. Først ble jeg veldig lei meg (og det er jeg enda) men har nå bare innsett at sånn er det.. Ser ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes med kostholdet nå da, men må selvfølgelig kutte onsdagsshaken og lørdagsgodt, selv om det har ikke vært store mengdene, og kutte ned på melk og juice.. Mer vann! Har nå lest masse på nett om hva jeg kan og ikke kan spise.. Og jammen fant jeg at der er en sammenheng mellom svangerskapsdiabetes og alvorlig bekkenløsning også, det forklarer jo faktisk en del, for nå kan jeg knapt gå.. Dro for å låne krykker i dag, men så hadde utlånskontoret flytta.. Så det får jeg fikse mandag.. Legen skal skrive henvisning til fysio også så får vi se.. Men det sier seg jo at økt mosjon ikke er et valg akkurat nå..
Men, det er jo noen positive sider ved det da.. Nå får jeg oppfølging.. Skjønner jo nå hvorfor gutten er stor (påpeikt på to UL-er) og symfyse-fundusmålet ligger over kurva.. Så det blir nok flere UL-er så vi får hilse på og det er jo koselig! De skal følge opp størrelsen og diverse.. Og så slipper jeg nok å gå overtid, for da setter de meg mest sannsynlig i gang, og det er jo også veldig greit.. Jeg får tenke som så at helsa tross alt er viktigst og jeg vil gjøre alt jeg kan for lillegutt... Selv om det er kjipt å ikke få spise noe som helst godt.. Ingen sukker og ikke fett.. For nå holder det! Dette kan jeg kun gjøre noe med selv.. Og så får jeg håpe jeg slipper unna insulinsprøyter. Gleder meg ikke til å begynne med blodsukkermålinger selv, for har aldri vært redd for sprøyter, men i FINGERN! Det er vondt det! Hehe..
Så da venter jeg spent på innkalling til diabetespoliklinikken og fødepoliklinikken som heretter skal følge meg opp.. Litt synd at jeg ikke får gå til jordmora mi mer, hun var veldig koselig.. Men får jo gå dit på svangerskapskurs da! Huff, nå håper jeg det ikke blir mer enn dette altså.. Retter meg opp, strak i ryggen, klar for fight! Dette skal gå BRA!


Uff og uff:( kjedelig da... men hold ut dama. Ikke mange måndene! :) Når du ligger der med verdens nydligste lille tass så er ALT glemt!
SvarSlettKlem:)
Ja, huff det håper jeg virkelig.. Men her blir det nok full fokus på både kosthold og trening etterpå også.. Vil virkelig ikke ha sukkersyke, så håper jeg blir kvitt den, men risikoen er likevel 50 % større når en først har hatt svangerskapsdiabetes, og er allerede disponert for det med mye i slekta og alle de andre sykdommene mine.. Så her blir det fokus på helse! Får finne andre måter å kose seg på enn mat og latskap! Også krysser jeg bare alle fingrene for at ikke lillegutt får noe problemer pga dette. Takk for klemmen og stoor klem tilbake! :D
SvarSlett